Lastensuojelun neuvonta ja ohjaus

Tarjoamme myös kahdenkeskistä tukea ja neuvontaa lastensuojelun asiakkaana olevien lasten vanhemmille ja läheisille Tukiluurin ja syksyllä 2024 aloittavan Tukiluuri chatin kautta.

Sivun lopusta löydät myös hyödyllisiä linkkejä muiden toimijoiden tarjoamaan tukeen!

Tukiluuri

Voit soittaa tukiluuriin, jos jokin lastensuojeluun liittyvä asia mietityttää, tarvitset neuvoja tai haluat keskustella.

Tukiluuri on tarkoitettu lastensuojelun asiakkaana olevien lasten vanhemmille ja läheisille. Tukiluurista voit hakea tukea ja neuvoja matalalla kynnyksellä, myös nimettömästi. Tukiluurin kautta ei voi saada laki- tai viranomaisneuvontaa. Keskusteluaika on noin puoli tuntia, jotta ehdimme palvella useampia soittajia.

Koska tilanteet lastensuojelussa ovat moninaisia, kannattaa ennen puhelua miettiä, mihin erityisesti haluat tukea. Puhelun aikana käydään ensin lyhyesti läpi perheesi tilanne, jotta tuen tarjoaminen on helpompaa. Puheluihin vastaavat Kasper ry:n työntekijät. Kaikilla tukiluuriin vastaavilla on vaitiolovelvollisuus. Keskustellut asiat ovat luottamuksellisia ja jäävät yhteydenottajan ja vastaajan välisiksi. Puheluiden sisältöjä tai soittajan henkilötietoja ei kirjata.

Joka keskiviikko klo 10–12.00
numerossa 044 350 5179

.

Tukiluuri chat

Tukiluurin ajanvaraus ja/tai päivystyschat versioita testaamme syksyn 2024 aikana, josta ilmoitamme erikseen. Chat on kahdenkeskinen reaaliaikainen kirjoitettu keskustelu. Keskustelu käydään nimettömästi asiantuntijan kanssa. Chat toimii hyvä kysymys sivustolla.

Miten selviän?

Apua voi tarvita myös virastoaikojen ulkopuolella. Hyvinvointialueet tarjoavat ympärivuorokautista sosiaali- ja kriisipäivystystä, näiden yhteystiedot löydät oman hyvinvointialueesi nettisivuilta. Joskus kevyempi tuki ja tieto voi auttaa seuraavaan tapaamiseen tai puheluun. Alle on koottu kaikille meille hyödyllisiä linkkejä.

Mielenterveystalo on kaikille avoinna ja sieltä löydät tietoa, omahoito-ohjelmia, oppaita, oirenavigaattoreita sekä palveluhakuja.

Mielenterveyden keskusliitto tarjoaa tietoa ja apua arjen pulmien ratkomiseen. Mielenterveyden keskusliiton avun tavoittaa puhelimitse, chatin kautta sekä kasvotusten.

Terveyskylä tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Julkisen verkkopalvelun sisällön ovat tuottaneet sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntija t yhdessä palvelun käyttäjien kanssa.

Päihdelinkki tarjoaa tietoa ja tukea päihteistä ja riippuvuuksista. Päihdelinkistä löytyy kattavan tietopankin lisäksi testejä, oma-apusisältöjä, vertaistukea ja neuvontapalvelu.

Nollalinja on valtakunnallinen, maksuton auttava puhelin kaikille, jotka ovat läheisessä ihmissuhteessaan kokeneet väkivaltaa tai sen uhkaa. Nollalinjalle voivat soittaa myös väkivaltaa kokeneiden läheiset sekä ammattilaiset.

Lähellä.fi – palvelusta löydät merkityksellistä toimintaa, yhteisöllisyyttä, apua ja osallistumismahdollisuuksia.

Tutustu myös Kasperin Tietoa lastensuojelusta sivuun. Sivulle on koottu lastensuojeluprosessi pähkinänkuoressa.

Haku