Onko asiakkaan turvallista asioida sosiaalihuollossa?
Hyvää asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää 17.9.2023!
Meille Kasper ry: n Tukiluuriin tulee joskus soittoja, jotka hätkähdyttävät sosiaalialan ammattilaistakin. Tukiluuri on lastensuojelun asiakasvanhemmille tai läheisille tarkoitettu tuen ja ohjauksen paikka, joihin voi soittaa anonyymisti. Yllättävän moni puhelu liittyy asiaan, jonka voi tulkita asiakasturvallisuuden vaarantumiseksi. Puheluissa kerrottaan mm. siitä, miten vanhempi ei saa ottaa yhteyttä lapseen, mutta asiasta ei ole tehty asianmukaisia päätöksiä, vanhempi ei tiedä, miten hän saisi korjattua itseensä liittyvät väärät kirjaukset tai epäilee, että lapsi kokee kaltoinkohtelua sijaishuoltopaikassa.
Sinänsä asiat ovat tuttuja ja olen niihin törmännyt omalla sosiaalityöntekijän urallani useita kertoja. Se mikä hämmästyttää on, että vanhempi ei tiedä, kenelle asiasta kertoa, millä tavalla voi asiaa muuttaa tai siihen vaikuttaa. Lastensuojelulaki määrää hyvin selkeästi, että lapsella on määrättävä oma lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Tällä henkilöllä on paljon valtaa sekä myös vastuuta lakiin perustuen. Yksi keskeinen tehtävä on asiakkaan ja asianosaisten ohjaus ja neuvonta tilanteessa, jossa voidaan ajatella kyseessä olevan tilanne, josta olisi hyvä tehdä esimerkiksi muistutus.
Maailmalla vietetään 17.9. WHO:n koordinoimaa asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää. Maailmalla tämä on potilasturvallisuuteen keskittyvä päivä, mutta meillä Suomessa on upeasti nostettu kansallisen strategian mukaisesti asiakasturvallisuus potilasturvallisuuden rinnalle. Tänä vuonna päivän teema on asiakkaat, potilaat ja läheiset mukaan asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseen. Se on meille Kasperissa erityisen tärkeä aihe ja juhlistammekin koko viikon tätä tulevaa päivää esimerkiksi erilaisin kirjoituksin, pukeutumalla teemaväriin oranssiin ja kertomalla asiakasturvallisuudesta kokemuskohtaamoissamme Vantaalla ja Järvenpäässä.
Kerro sinäkin värillä ja omalla esimerkillä, että asiakkaan on turvallista asioida sosiaalihuollossa jaksavien ja osaavien ammattilaisten luona luottaen siihen, että hän saa kunnioittavaa kohtaamista, läpinäkyvää viranomaistoimintaa ja tiedon siitä, miten hän voi toimia, mikäli asiakasturvallisuus jostakin syystä vaarantuu.
On sosiaalihuollon ammattilaisen ylpeyden aihe, että hän huomioi asiakasturvallisuuden, vahvistaa sitä omissa toimissaan ja organisaatioissaan ja on siitä tietoinen joka päivä.
Mikäli haluat vahvistaa oman organisaatiosi ymmärrystä asiakasturvallisuuden vahvistamisesta erityisesti lastensuojelussa, ole yhteydessä- me järjestämme koulutusta myös tähän tärkeään asiaan.
Toiminnanjohtaja Sanna Välimäki
sanna.valimaki@suomenkasper.fi
Katso lisää asiakas- ja potilasturvallisuusviikosta instagramista tai facesta