Hymyillen takaisin arkeen

Tiedote | 8.8.2016

loman_jälkeen2
Lomaltapaluu saattaa tuntua ahdistavalta. Olet toivottavasti viettänyt kiireetöntä aikaa ja ladannut akkujasi. Seuraavat 6 vinkkiä helpottavat paluutasi arkeen.

  1. Tasaa luonnolliset rytmisi

Loman aikana unirytmi menee usein päälaelleen. Myös ruokailu- ja liikuntatottumukset saattavat muuttua. Näiden rytmien tasaaminen onkin ensimmäinen askel kohti onnistunutta töihinpaluuta. Aloita jo muutamaa päivää ennen loman loppumista, niin ehdit tottua uuteen rytmiin.

 

  1. Anna itsellesi armoa

Ensimmäisen viikon, tai ainakin ensimmäisen päivän, voit ottaa vähän kevyemmin. Ota aikaa sähköpostien lukemiseen, pidä tavallista pidempiä taukoja ja lähde aikaisemmin kotiin. Älä myöskään ala hätiköidysti tehdä liian vaativia tehtäviä.

 

  1. Elämä ei lopu, vaikka työ alkaakin

Voit edelleen tehdä samoja asioita, kuin lomalla. Sen sijaan, että vajoaisit sohvan pohjalle työpäivän jälkeen, lähde tekemään asioita. Työpäivän jälkeen saatat olla väsynyt, mutta saat uutta energiaa lähtemällä ulos.

 

  1. Asenne kuntoon

Muistele, mistä pidät työssäsi. Loma on aina loma, mutta luultavasti löydät ainakin kolme asiaa, joista pidät työssäsi. Vaikutamme itse ajatuksiimme, joten myönteisellä suhtautumisella saattaa olla suurikin voima.

 

  1. Hengitä

Pysähdy ja ota hetki aikaa itsellesi, vaikka kiire pääsisi yllättämään. Työpäivän aikana voit aivan hyvin ottaa minuutin tauon, katsoa ulos ikkunasta ja hengittää. Tyhjennä mielesi ajatuksista. Palauta sitten itsesi tähän hetkeen ja kyseiseen työtehtävään. Muiden tehtävien aika on myöhemmin.

 

  1. Voit kieltäytyä

Osa työkavereista on saattanut odottaa paluutasi töihin ja heillä on korillinen kysymyksiä ja vaatimuksia odottamassa. Tärkeintä on sinun hyvinvointisi, joten voit kieltäytyä kohteliaasti ja sanoa, että tarvitset pari päivää asioihin perehtymiseen.

 

Rosa Auffermann
Suunnittelija, Kasper ry.

Haku